ضد و نقیضهای آقای وزیر درباره کارایی سند تحول بنیادین
ضد و نقیضهای آقای وزیر درباره کارایی سند تحول بنیادین
باشگاه خبرنگاران جوان عطف به مطلب مندرج در باشگاه خبرنگاران جوان به تاریخ 26 تیر99 باعنوان «ضد و نقیضهای آقای وزیر درباره کارایی سند تحول بنیادین» پاسخ ستاد اجرایی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش جهت تنویر افکار عمومی به شرح زیر میباشد:1-ضمن تشکر از دغدغه آن رسانه محترم و احترام برای مهمان عزیز در تهیه خبر مذکور، بهتر بود در انتخاب میهمانان با این موضوع مهم، حداقل یک نفر از بدنه اجرایی وزارت آموزشوپرورش بهعنوان مطلع دعوت میشد.2-اجرائی کردن سند تحول بنیادین از سیاستهای اصلی وزارت آموزش و پرورش در دولتهای یازدهم و دوازدهم بوده است، امروز با فراهم نمودن برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت اجرائی کردن سند تحول در دستور کار جدی این وزارتخانه قرار دارد. در طول سالهای گذشته برنامههای اجرائی وزارت آموزش و پرورش منطبق و منبعث ازسند تحول طراحی و اجرا شده است. در حال حاضر نیز برنامههای وزیر آموزش و پرورش کاملا در مسیر اجرائی کردن سند تحول قرار دارد و ضمن پیگیری اقدامات گذشته، شناسایی و طراحی راهکارهای اجرائی نوآورانه در دستور کار قرار دارد به طوری که با تشکیل جلسات مستمر شورای راهبری و هماهنگی سند تحول در طول 9ماه گذشته، کوششهای زیادی صورت گرفته است و اولویتهای اجرائی سال تحصیلی 1400-99 شناسایی شده که از آن جمله میتوان به بستههای تحولی به عنوان بخش مهمی از برنامههای سالانه این وزارتخانه اشاره نمود.مهمترین اقدامات صورت گرفته درخصوص سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به شرح ذیل قابل بیان است:الف) چشمانداز اجرایی سند تحول با دوگام راهبردی و عملیاتیگام اول) تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه زیرنظامهای ششگانه سند تحول(تکلیف بند 2 فصل ششم)برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی برنامه زیرنظام برنامه درسی وتربیتی برنامه زیرنظام تربیتمعلم و تأمین منابع انسانی برنامه زیرنظام تأمین و تخصیص منابع مالی برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فنآوری برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابیگام دوم ) تصویب و ابلاغ برنامه اجرایی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه 1400-1397 مبتنی بر زیرنظامهای اصلی گام عملی بزرگ در اجرایی نمودن سند تحول تدوین برنامه اجرایی سال 97تدوین برنامه اجرایی سال 98 با 266 عنوان برنامه اجرائی و 1415 فعالیت و زیراقدامتدوین برنامه اجرائی سال 99 با 245 عنوان برنامه اجرائی و1506 فعالیت و زیراقدامیادآوری: برنامه اجرائی سند تحول در طول برنامه هفتم توسعه نیز در سال1400 نهایی و ابلاغ خواهد شد.ب) گفتمان سازی و گسترش فرهنگ تحولخواهی و تحولآفرینی تبیین و تشریح محتوا و برنامههای سند از طریق برگزاری همایشها-گردهماییها و نشستهای تخصصی با مدیران ارشد-میانی اجرایی و عملیاتی -کارشناسان در سطوح مختلفچاپ و انتشار اسناد تحولی آموزشوپرورش(سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین، و برنامه زیرنظامهای ششگانه، اهداف دورههای تحصیلی و برنامه اجرائی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه)برگزاری کارگاههای تبیینی- توجیهی و دورههای ضمن خدمت (ویژه: مدیران مدارس- روسای مناطق و معاونان مدیران کل کشور- معاونان مناطق و کارشناسان- کارشناسان ستادی و استانها و مناطق در سراسر کشور)تبیین و ترویج موضوعات تحولی با استفاده از فرصت رسانه ( استفاده از ظرفیت رسانهها بهویژه رسانه ملی- امکانات الکترونیکی-فصلنامهها – پورتالهای تخصصی و ...)ج) راهبری و مدیریت شبکهای از ستاد تا مدرسه تشکیل شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در سطح ستاد به ریاست وزیرتشکیل 6 کارگروه تخصصی زیر نظامها به ریاست معاونین مرتبط وزیرتشکیل 32 شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در سطح استانها به ریاست مدیران کلتشکیل 192 کارگروه تخصصی زیر نظامها در سطح استانها به ریاست معاونین مرتبط مدیرکلتشکیل 724 شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در سطح شهرستانها به ریاست مدیران مناطق و شهرستانهاتشکیل بیش از 2172 کارگروه تخصصی زیر نظامها در سطح شهرستانها به ریاست معاونین مرتبط مناطقتشکیل 724 کارگروه تخصصی سیاستگذاری برنامه مدارس و گفتمان سازی سند تحول در مناطق یادآوری: این کارگروه مسئولیت سیاستگذاری برنامه مدارس براساس برنامه ابلاغی سالانه - ساحتهای ششگانه تربیت – اهداف دورههای تحصیلی و برنامه درسی ملی را بر عهده دارد. تشکیل بیش از 80هزار کارگروه گفتمان سازی سند تحول در مدارس د) سازوکار نظارت و ارزیابی بازرسیها مختلف اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و ارائه گزارش روند اجرا به دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورشارزیابی شاخصهای اختصاصی برنامه سال 98 توسط اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ارزیابی سالانهارزیابی دورهای ادارات ارزیابی استانها و مناطق از روند اجرای برنامه تهیه گزارشهای مختلف در سطوح ستاد – استان و منطقههـ) تولید بستههای تحولی مبتنی بر مدرسهمجموعهای از برنامهها، فعالیتها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارهای سند تحول و برنامه زیرنظامهای ششگانه که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخشهای تحولآفرین را دارد و زمینهساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانشآموزان برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در مدتزمان معین میباشد و بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهیم و مؤثر را فراهم میآورد. بستههای تحولی هر حوزه از بین برنامهها و فعالیتهای حاضر پیشبینیشده است که مشخصات دقیقترآن طی دستورالعمل اجرایی متعاقباً ابلاغ میگردد.تحقق این بستهها وظیفه مشترک تمامی حوزهها و سطوح مختلف وزارت آموزشوپرورش میباشد.3-خوشبختانه در طول دو سال گذشته، گزارشهای مستند فعالیتهای صورت گرفته در راستای اجرای متوازن سند تحول به دفتر مقام معظم رهبری، هیئت محترم دولت – هیئترئیسه محترم مجلس شورای اسلامی – کمیسیون آموزش- شورای عالی انقلاب فرهنگی و... ارسال شده است و با رسانههای محترم نیز تعامل موثری صورت گرفته است. 4-با تلاشهای انجام شده دربند 75 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه –ابلاغی مقام معظم رهبری- اجرای سند تحول تکلیف شده است .5-در ماده 2 قانون برنامه ششم توسعه اجرای تحول بنیادین آموزشوپرورش بهعنوان موضوع محوری و تکلیف دولت در برنامه ششم تصویب شد. همچنین ماده 63 دولت را مکلف به اجرای سند تحول در نظام تعلیموتربیت نموده است 6-به دنبال تصویب برنامه ششم، برای اولین بار با استقرار کامل 6 زیر نظام تکلیف شده در سند تحول، برنامه زمانبندی و اجرایی سند در طول برنامه ششم تدوین و در 3 مهر 97 ابلاغشده است.7- سامانه پایش سند تحول در وزارت آموزشوپرورش راهاندازی و در خروجی آن میزان تحقق و پیشرفت سند تحول بسیار فراتر ازآنچه در برنامه آمده ، ثبت شده است.8-در فصل پایانی سند تحول سیاستگذاری و تصمیمگیری کلان و نیز ارزیابی و نظارت راهبردی فرایند تحول بنیادین نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی بر پایه این سند بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و در بخش دوم تصویب دستورالعملها و نقشه راه بعدی را به شورای عالی آموزشوپرورش سپرده است، و شورای اخیر مصوبات زیادی در راستای اجرایی شدن سند تحول داشته که اسناد آن موجود میباشد.9-سند تحول 131 راهکار دارد که تنها در برنامه ششم 376 عنوان برنامه کلان برای تحقق آن در شورای عالی آموزشوپرورش به تصویب رسیدکه از این مجموع قریب به260 برنامه با بیش از1400 فعالیت در سطوح ستاد – استان – منطقه و مدارس ساری، جاری و در حال اجرا میباشد. 10-سرعت پیادهسازی سند تحول نیاز به زیرساختها و منابعی دارد، اما وزارت آموزش و پرورش علیرغم مسائل و مشکلات اقتصادی سالهای اخیر نهایت تلاش خود را جهت تحقق سند تحول داشته است.در پایان ضمن سپاس از توجه اصحاب رسانه به وزارت آموزشوپرورش و تلاشهایی که در جهت اعتلای نظام تعلیموتربیت صورت میپذیرد ، خاطرنشان میشود نکات مطرح شده از قول وزیر محترم قبل و بعدهایی دارد که مبتنی بر اشاره صریح بند د بخش دوم فصل هشتم سند تحول میباشد و آن اینکه :' تمام دستگاهها و نهادها، بهویژه رسانه ملی، موظفاند در چارچوب این سند، همکاری لازم با نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی را برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزشوپرورش معمول دارند 'فراموش نکنیم وزارت آموزشوپرورش مسئول اجرای سند تحول در سطح مدارس است، انتظار میرود به کمک رسانههای محترم با همراهی و همکاری تمامی دستگاهها در تحقق بیشازپیش اجرای این سند ملی بکوشیم.